
TÁMOP 3.3.10
"Hátrányból előny" - A Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Földmérési Szakképző Iskola tanulóinak komplex fejlesztése
A pályázat képei
2013-14"Hátrányból előny" - A Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Földmérési Szakképző Iskola tanulóinak komplex fejlesztése
A pályázat képei
A pályázat 2013 október közepén indult. Kiválasztottunk 25 tanulót, akik a pályázatban előírt elvárásoknak megfeleltek. A fejlesztési órarend elkészítésével párhuzamosan matematikából és szövegértésből öt csoportban kezdődtek el a fejlesztő foglalkozások. A bemeneti mérések megmutatták, kik azok a tanulók, akik egyéni foglalkozást is igényelnek.
Minden tanulónak mentora van. A mentorok a naplóba rögzített feladatok szerint végzik munkájukat, adminisztrálnak és rendszeresen kapcsolatot tartanak a fejlesztő pedagógusokkal.
A kreatív foglalkozások és az ellátás nagy sikerrel valósultak meg. A programokon való részvételt a mentorok kísérték figyelemmel.
A további tervezett programok is népszerűek voltak: túrázás, kirándulás Szilvásváradon (múzeum, kisvonat, kalandpark), táborozás Fónagyságon.
2014-15
Ebben a tanévben is folytatódtak a fejlesztő foglalkozások és a mentorálások.
A kreatív foglalkozások továbbra is népszerűek voltak: személyiségfejlesztés, együtt zenélés, dekupázs, kommunikációs készségfejlesztés, 3D kép készítés, ékszerkészítés, textilfestés, illemszabályok ismerete, divat, tűzzománc. A szabás-varrás, ezen belül a karácsonyi és húsvéti díszek készítése külső szakember bevonásával zajlott. Szintén külső szakember, pszichológus segítette a prevenciós foglalkozásokat.
A következő kirándulások valósultak meg: Eger (csillagvizsgáló, marcipánmúzeum, katakombák), Budapest (Parlament, Planetárium, színházlátogatás), Nyíregyháza (állatkert, botanikus kert), valamint ismét táboroztunk a Fónagyságon.
Ebben az évben is folytatódott a fejlesztő eszközök, könyvek, DVD-k, nagy értékű eszközök beszerzése.
Összegzés
A pályázat lehetőséget nyújtott tanulóink hátránykompenzációjára. Iskolai kudarcaik főként a tanulmányokban jelentkező több, egymást erősítő tényező következménye. Hiányos képességeik, készségeik pótlására a fejlesztő foglakozások nyújtanak jó lehetőséget (szövegértés – szövegalkotás. matematika- logika) Az egyéni fejlesztési tervekben megfogalmazott fejlesztések eredményeképpen nőtt a gyerekek pozitív önképe, önbizalma. Mérhetően javultak a tanulók iskolai eredményei, melyek további motiváló hatást jelentenek. Azt gondoljuk, hogy a pályázat biztosította lehetőségek minden eleme hozzájárul ahhoz, hogy mottónknak megfelelően a hátrányból előnyt kovácsoljunk.
A pályázat keretein belül kirándulásokat szerveztünk (Budapest színházlátogatással, Eger, Szilvásvárad, Nyíregyháza). Kulturális értékeink megismerése, programjaink utat mutatnak a szabadidő hasznos eltöltéséhez. A szabadidős programok, klubok, sport foglakozások hozzájárulnak a szociális hátrányok leküzdéséhez. Nagyon fontos a korosztály szempontjából a társak felé közvetített minta.
A program során igyekeztünk az anyagi forrás lehetőségeinek megfelelően egy tanulóbarát környezetet kialakítani, melyben a gyerekek könnyebben veszik azokat az akadályokat, amelyek hiányosságaik következtében lépnek fel.
A tanórán kívüli kreatív foglakozásokon a szokványostól eltérő közegben és módon céloztuk meg a tanuláshoz is elengedhetetlenül szükséges készségek-képességek, kompetenciák fejlesztését. A csoportban történő közös munkálkodás közben a kreativitást fejlesztő tevékenységek lehetőséget teremtenek az az egyén személyiségének önkifejezésére. Siker élményhez juttattuk őket, miközben fejlesztettük finommotorikai készségüket, koncentrációs képességüket, bővülhetett figyelmük terjedelme. A közösen eltöltött idő alatt fejlődhettek a szociális kompetenciák, mint kommunikáció interperszonális kapcsolatok, önismeret, mások megismerésének módjai. Mindezek a későbbi felnőtt életükben is igen nagy jelentőséggel bírnak.
A pályázat biztosította új eszközökkel, pedagógusink továbbképzéseken szerzett új módszereivel még hatékonyabban tudtuk végezni munkánkat. Kiemelném mentoraink tevékenységét, akik hetente egy alkalommal, minimum másfél órában foglakoztak a pályázatban résztvevő tanulóinkkal. A személyes kapcsolattartás, a kölcsönös bizalom nagyban hozzájárul a gyerekek fejlődéséhez, az elért eredményekhez, hiszen ők kisérték figyelemmel az egyéni fejélődésüket, tanulmányaik előmenetelüket. A mentoráltaknak biztonságot jelenet, hogy bármikor fordulhatnak mentoraikhoz a személyes problémáikkal is.
A pályázat címe: "Hátrányból előny" - A Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Földmérési Szakképző Iskola tanulóinak komplex fejlesztése
A projekt azonosító száma: TÁMOP 3.3.10-A-12-2013-0008
Kedvezményezett: Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Földmérési Szakképző Iskola
Elnyert támogatási összeg: 28.280.688 forint
Kivitelezés kezdete és befejezése: 2013.08.15. - 2015.04.30.