
GINOP-6.2.3-17-2017-00007
„A szakképzési Intézményrendszer Átfogó Fejlesztése”
A kedvezményezett neve: Északi Agrárszakképzési Centrum„A szakképzési Intézményrendszer Átfogó Fejlesztése”
Megvalósító: Északi ASZC Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola
A projekt címe: A SZAKKÉPZÉSI INTÉZMÉNYRENDSZER ÁTFOGÓ FEJLESZTÉSE
A szerződött támogatás összege: 21 552 722 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt befejezési dátuma: 2020.06.30.
A projekt azonosító száma: GINOP-6.2.3-17-2017-00007
A projekt bemutatása
Iskolánk 2018 szeptembere és 2020 júniusa között a GINOP 6.2.3. pályázatán támogatást nyert programot valósította meg. A projektet Borsod – Abaúj – Zemplén, illetve Szabolcs – Szatmár – Bereg megye agrár szakképző iskoláival konzorciumban közösen valósítottuk meg.
A munka során meghatároztuk azokat a problémákat, melyek a mindennapi munkánk során felmerülnek, amelyekre megoldásokat kerestünk, mellyel ezek enyhíthetők, korrigálhatók, megteremtettük azokat a feltételeket, amelyek a sikeres munkánkhoz szükségesek.
A pályázat során az alábbi problémákat azonosítottuk:
Iskolánkban magas a lemorzsolódás, sokan hagyják el intézményünket anélkül, hogy végzettséget, képzettséget szereznének. Ennek okai különbözőek, melyek változatos beavatkozásokat igényeltek. A kitűzött célok:
I. Az iskolánkban tapasztalható magas lemorzsolódási arány mérséklése.
II. Tanulói fejlesztések, a képzés hatékonyságának növelése érdekében.
III. A tanulói motiváció erősítése, a hiányzások mérséklése.
Tanulói életpálya – építést szolgáló intézkedések, intézményi szintű pályaorientációs tevékenység bevezetését és működtetését támogató tevékenységek megvalósítása. Erre az alábbi célt tűztük ki:
I. Tanulóink életpálya – építésének segítése
Az intézményt, a pedagógusait szükséges felkészíteni a változásokra, a végzettség nélküli iskolaelhagyás kezelésére, fejlesztések meghatározására, ezek végrehajtására. A célterületek:
I. A programban résztvevő pedagógusok, a nevelőtestület kompetenciáinak a fejlesztése
II. Az intézmény fejlesztése a változások érdekében
III. Szakmai együttműködés erősítése
IV. Intézményi fejlesztés
V. Informatikai fejlesztés
A program indulásaként helyzetértékelést végeztünk, ennek alapján terveztük a pályázati feladatainkat. Az intézményi szabályzó dokumentumok módosítására is sor került (Pedagógiai Program, SZMSZ, házirend, munkatervek).
A problémák megoldására különböző tevékenységeket terveztünk:
- A 2018/19-es tanév elején 9. évfolyamos tanulóink körében bemeneti mérést végeztünk. Az eredményeket elemeztük, majd a tanulóink hátterét is vizsgáltuk. Ennek eredménye alapján választottuk ki a fejlesztésre szoruló diákokat. Az alapkészségek fejlesztését igénylő, kiválasztott 15 tanulót 3 csoportba osztottuk, a fejlesztésükhöz egyéni fejlesztési terveket készítettünk. A fejlesztéseket szövegértés, kommunikáció, matematika, digitális kompetenciák, tanulás módszertan területén végeztük.
- Annak érdekében, hogy tanulóink, pedagógusaink munkáját technikai eszközöket biztosítani tudjuk modern számítógépeket, laptopokat szereztünk be a pályázati forrásokból.
- A csoportokban fejlesztett diákok munkáit csoport naplóban gyűjtöttük, az elért eredményeiket dokumentáltuk.
- A fejlesztésekhez a pályázatban résztvevő pedagógusok dolgozták ki a szükséges tananyagokat, melyeket a tapasztalatainkkal együtt a testület tagjaival megismertettünk belső képzés, illetve a mindennapi munkánk során.
- A pályázat során, de mindennapi munkánk során is változatos pedagógiai módszereket, munkaformákat alkalmaztunk: csoportmunka, projekt munka, differenciált és egyéni fejlesztések, IKt eszközök rendszeres használata.
- Fontos részei voltak a pályázatnak a pályaorientációs tevékenységek, melyben az iskolai osztályaink mindegyike részt vett. Példakép programot szerveztünk, ezzel is motiválva diákjainkat arra, tudatosan tudják tervezni a jövőjüket. Pályaorientációs órákat, rendezvényeket szerveztünk: nyílt napok, foglalkozások, szakmák éjszakája.
- Fontos szempont volt, hogy egészségfejlesztéssel is segítsük tanulóink személyiségének fejlődését. Az egészség-megőrző, mentálhigiénés foglalkozások keretében boncolgattuk az okos étkezést, bővítettük az életvezetési ismereteiket, szót ejtettünk a védőernyő fontosságáról, elemeztük a Szépművészeti Múzeumban látottakat.
- A program 2 tanévének végén kimeneti mérést végeztünk. Az itt elért eredményeket is elemeztük, összehasonlítottuk a bemeneti mérések eredményeivel.
Megállapíthattuk, hogy eredményes, sikeres pályázatot zártunk.